Philips richtte in 1962 de platenmaatschappij PhonoGram op. Na een fusie in 1972 met Polydor werd dit het legendarische PolyGram. Eind jaren 70 leverde de soundtracks van Saturday Night Fever en Grease veel geld op. Met een grote som geld in kas werd in 1979 in de oprichting van de filmtak PolyGram Filmed Entertainment (PFE) een feit. PFE wordt ookwel PolyGram Films of PolyGram Pictures genoemd.
Grote schoonmaak
Vlak na de oprichting bracht PolyGram dramatisch slechte films uit. Jan Timmer (toenmalig manager bij Philips werd CEO van PolyGram) hield in 1983 grote schoonmaak bij zowel de platen- als filmtak. Na de invoering van de CD door Philips en Sony kwam er weer veel geld in het laadje. Dit betekende de doorstart van PolyGram Films.
Invoering labelsysteem
Alain Levy, toen CEO bij PolyGram, voerde het succesvolle labelsysteem in dat gebruikt werd in de platentak (verschillende genres ondergebracht bij verschillende labels). Met de aankoop van het Amerikaanse label Propaganda kwam meteen het eerste succes; Wild at Heart won de gouden palm in Cannes. Toen het Britse label Working Title werd overgenomen kwamen (pas) in 1994 twee potentiële succesen uit: Four weddings and a Funeral en Backbeat (over The Beatles in Hamburg).
In deel 2 ga ik in op de successen van PolyGram en hoe ene Boonstra de ondergang bewerkstelligde.
No comments yet.
No one have left a comment for this post yet!