Jazzpianist Burton Greene (Chicago, 1937) maakte furore in de New Yorkse jazzscene in de sixties, verhuisde daarna naar Parijs en belandde tenslotte in Amsterdam waar hij met de formatie Klezmokum en later Klez-Edge een cross-over van klezmer en jazz op het podium brengt. Joodse wortels en Arabische invloeden laten zich daarbij gelden.
Burton Greene heeft een bijzondere band met museumhoeve Overslot in Egmond aan den Hoef, waar hij als muzikale gast vaak te horen is. Het selecte cultuurpubliek aldaar geniet in gemoedelijke sfeer van de muzikale traktatie.
Op zondagmiddag 27 mei speelt Klez-Edge traditionele Jiddische klezmer en jazzcomposities van Greene. Klez-Edge bestaat uit Alex Cooke (sax en fluit), Larry Fishkind (tuba) en Roberto Haliffi (drums).
De piano Old lady van de museumhoeve is perfect gestemd en wacht op de hand van de meester. Toch kiest Burton ervoor om zijn keyboard op het podium op te zetten, omdat hij vanuit die speelpositie beter contact met zijn medemuzikanten kan maken.
Burton Greene volgde op jonge leeftijd klassieke pianolessen maar koos al gauw voor de jazz vanwege de vrijheid van expressie. Hij betreurt het dat de jazzcultuur tanende is, Woodstock en New Orleans Jazz zijn voorbij, Radio 6 draait geen jazz meer. Burton Greene speelt klezmer-jazz vanwege zijn Joodse achtergrond, het ritme kent vaak Arabische invloeden.
Als eerste wordt het nummer Bessarabian BBQ gebracht, gecomponeerd door de legendarische Texaanse trompettist Bill Averbach, lid van de groep The Austin Klezmorim. Sax, tuba en elektrische piano brengen een uiterst ontspannen en soepel geluid, speels ondersteund door ritmische shakers. Dan volgt een Roemeens nummer uit 1911, tijdloos en gloedvol, het oudste klezmernummer dat ooit op geluidsdrager werd vastgelegd.
Greene prijst de museumhoeve als art-gallery, zeldzaam in zijn soort, nu steeds meer van dergelijke gelegenheden zijn verdwenen door de invloed van het grootkapitaal. Wellicht is Egmond aan den Hoef zijn meest geliefde optreedplek, de oude piano doet hem denken aan de piano’s van zijn jonge jaren in New York, kapotgespeeld uit liefde, liefde die zachtaardig is zoals hij later leerde, een piano moet je niet mishandelen. Sopraansaxofonist Alex Cooke speelt de sterren van de hemel.
Harry Candle orchestra played a klezmerpiece At the drinking table in de roaring twenties, de tijd van de Amerikaanse drooglegging waarbij het nuttigen van alcohol verboden was. Greene geeft wederom toelichting. De vrije adem van deze authentieke klezmermuziek past prima in de historische ambiance van de slothoeve, met zijn wonderlijk goede akoestiek.
Greene speelt virtuoze pianojazz in dialoog met de kwetterende tuba die piston- en ademluchteffect laat horen waarbij de sax extra levendigheid en allure brengt. Warmbloedige muziek. Geestrijk. Een gedreven drumsolo volgt waarbij alle percussiemiddelen en slagwijzen uitputtend worden verkend, de collega-muzikanten klappen ritmisch mee, aangemoedigd door Greene.
Dan volgt de pakkende muziek van Jerry Bach uit Fiddler on the roof. Greene komt met een verhaal over de Joodse diaspora, zwarte Joodse mensen in Nubië, Kenia met eigen culturele traditie. I composed Russian music “Ruski move” for my ancestors and played it in St. Petersburg, four years ago. Een virtuoos stuk klinkt, waarmee Greene’s formatie Klez-Edge wederom haar kwaliteit laat zien.
Truman Capote collaborated on this song from a Jewish composer from Brooklyn, the title is “sleeping bee”. Er volgt een ontspannen stuk muziek, levendig en met humor en luciditeit gebracht. Een lichte brom op het microfoonkanaal doet iets af aan de verstaanbaarheid van Greene’s geestige presentatie. De warmhartige muziek is echter van topklasse en de sfeer in de cultuurboerderij zit er goed in.
Na een korte pauze besluit de maestro voor een revanche op de oude piano zodat het publiek van het authentieke klezmergeluid kan genieten. Burton Greene speelt met enthousiasme en geestdrift, zijn gevorderde leeftijd hindert hem geenszins.
Een aanrader voor liefhebbers om eens een zondagmiddagconcert bij de Egmonder slothoeve bij te wonen.
Felix Hogeboom
Dat moet een mooi intiem concert zijn geweest. Er wordt echter nog volop goede jazz, klezmer en fusion gemaakt, alleen moet je goed zoeken. Inderdaad jammer dat Radio6 er niet meer is. De opvolger NPO Soul&Jazz (zit op dezelfde kabel en digitenne frequentie als het voormalige Radio6) zendt op zaterdagavond en zondagavond nog twee goede radioprogramma’s uit: Colive en Vrije Geluiden. Vooral bij Vrije Geluiden zijn veel stukken van goede Nederlandse musici te horen: ook Klezmer komt vaak aan bod. Af en toe zijn de avondconcerten (doordeweeks van 22:00 tot 23:00) de moeite waard; ze zenden vaak opnamen van North Sea Jazz uit. Helaas wel vaak van de mega acts maar af en toe zit er echt een pareltje tussen,
Het is en blijft fascinerend zo’n oude jazzcat, hij moet minstens 80 zijn, maar nog steeds het publiek kan beroeren. Aan alle senioren: denk en doe buiten je box en gooi de geraniums op straat! Geen bingo op zondagmiddag, maar een snuif wat cultuur op in de slothoeve! Fantastisch geschreven Felix, mijn persoontje zie je binnenkort in Egmond a/d Hoef, maar eerst naar Paradiso, waar donderdag The Waterboys de zaal gaan plat spelen!