Audeze is in 2008 opgericht en gevestigd in Santa Ana, Californië, Verenigde Staten. Het merk heeft roem verworven met hoofdtelefoons van zeer hoge kwaliteit die erg geliefd zijn bij audiofielen en geluidstechnici. Audeze probeert nu ook vaste voet te krijgen in de gaming-wereld heeft twee headsets opgenomen in het programma. Het ene model, de LCD-GX, is een aangepast model uit de reeds langer bestaande LCD-serie. Het andere model is de Mobius. Dit is een geheel nieuw model met 3D-geluid dat ook draadloos te gebruiken is.
Uitpakken
De Mobius zit in een vrij simpele maar fraaie doos en ligt keurig in een interieur. Naast de Mobius zelf zitten er verschillende kabels, een afneembare microfoon, een stoffen opbergzakje en gebruiksaanwijzingen in de doos. Het ziet er allemaal keurig uit; de accessoires en boekjes zitten in aparte kleine doosjes. Omdat het een model is dat ook draadloos gebruikt kan worden moet deze opgeladen worden d.m.v een van de twee meegeleverde usb kabels. Een lader ontbreekt.
Vormgeving
De Mobius ziet er in vergelijking met de andere veel duurdere hoofdtelefoons van Audeze wat eenvoudiger uit. Hij is bijna geheel van plastic maar ziet er desondanks chique en degelijk uit. Zeker wanneer je hem vergelijkt met headsets van andere merken die er vaak opzichtiger en door het gebruik van felle kleuren goedkoper uitzien. De afwerking is zeer mooi, alle onderdelen sluiten mede dankzij de gebruikte rondingen mooi op elkaar aan. Het gebruikte zwarte plastic heeft een zijdeglans en is licht opgeruwd. Dit voelt zeer prettig een hoogwaardig aan. De kunstleren kussens zien er al net zo goed uit en voelen dito aan. De hoofdband is aan de binnenzijde voorzien van een eveneens zwart kunstleren kussentje. Het exemplaar dat ik heb kunnen lenen heeft bronskleurige accenten en belijning hetgeen ik erg fraai vind. Dit brons komt komt ook terug in de vorm van een stijlvol rasterpatroon op de oorschelpen. Naast antraciet is er is momenteel ook nog een blauwe versie verkrijgbaar. Momenteel, want toen ik de Mobius meekreeg is me ingefluisterd dat de bronzen en blauwe variant zullen verdwijnen. De Mobius zal straks alleen nog in de antraciet versie leverbaar zijn. Wie per se een blauw of bronzen exemplaar wil, moet dus opschieten. Hoewel de Mobius niet inklapbaar is, zijn de oorschelpen wel 90 graden te draaien zodat hij wat platter wordt en gemakkelijker in bijvoorbeeld een laptoptas past, ook wanneer je de afneembare microfoonboom er niet afhaalt. De aansluiting middels een mini jack is keurig verzonken in de oorschelp en zorgt voor een naadloze overgang: het is nauwelijks te zien dat het losse onderdelen zijn. De microfoonboom zelf is overigens zeer degelijk uitgevoerd en is subtiel voorzien van de merknaam. Wanneer je in beeld bent met de headset is dus te zien dat je een Audeze gebruikt. Mits je het popfilter er af laat. Dit popfilter ontbreekt overigens bij “mijn” exemplaar en is ook op internet nergens te zien bij de blauwe of bronzen versie. Het exemplaar (antraciet) dat ik onlangs bij de iEar audioshow kon fotograferen had er overigens wel een. Vanwege de vele mogelijkheden zijn er nogal wat aansluitingen en knopjes op de Mobius te vinden. Deze zitten allemaal aan de linkerkant. De powerknop en de schakelaar voor de microfoon zitten op de deksel van de linker oorschelp. De rest van de knoppen en aansluitingen zitten aan de onderkant van dezelfde oorschelp. Hoewel dit op het eerste gezicht onhandig lijkt is dit toch goed gevonden: zo houd je je rechterhand vrij en daarmee bedienen de meeste mensen hun muis. Al met al heeft Audeze deze headset heel doordacht, degelijk en prachtig uitgevoerd. Er zou eigenlijk standaard nog een mooie degelijke opbergdoos bij moeten zitten. Deze is overigens wel verkrijgbaar: op de website van Audeze wordt deze aangeboden voor $39,00.
Comfort
De Mobius is voorzien van comfortabele kussens kunstleder die prima passen. De klemming is prima. Ook na twee uur luisteren had ik geen last van zweet oren, de zogeheten oorbroei. De van kussentjes voorziene hoofdband en het acceptabele gewicht van 350 gram zorgen er mede voor dat je vergeet dat je iets op je hoofd hebt. Het geluid is dusdanig luchtig en gemakkelijk dat het niet vermoeiend wordt. Ook de zeer goede afwerking draagt bij aan het comfort: alles voelt goed aan en draagt bij aan een “premium” gebruikerservaring.
Toepassingen
Deze hoofdtelefoon is allereerst bedoeld als headset voor het spelen van games. Daarom heeft hij een aantal 3D en surround-functies meegekregen en is hij zelfs in te regelen op de anatomie van het hoofd van de gebruiker. Het is dan ook een apparaat dat een stuk complexer is dan een doorsnee headset of hoofdtelefoon. De Mobius kan gebruikt worden voor het spelen van games, het kijken van films en, o ja, luisteren naar muziek.
Gaming
Audeze heeft de Mobius primair als gaming headset ontworpen als je de aanprijzingen op hun website erbij pakt. Omdat ik zelf geen gamer ben, heb ik de headset een weekje uitgeleend aan mijn zoon Otis die een fanatieke liefhebber is van pc games. Dit is zijn indruk van de Mobius:
Met de fantastische geluidskwaliteit verslaat deze headset de competitie. Ik heb al aardig wat headsets beluisterd die links en rechts in mijn vriendenkring worden gebruikt maar er is er geen een die zo mooi klinkt als deze. Dit is echt de best klinkende headset die ik heb getest.
7.1
7.1 audio is erg gaaf wanneer je een game speelt die dit goed ondersteund. Ik heb er erg veel lol mee gehad in de game Battlefield 1. Wanneer er overal om je heen vliegtuigen, geweerschoten en tanks te horen zijn is dit een mooie ervaring. Het helpt in dit soort drukke scenario’s met het herkennen van dat ene geluid waar je in geïnteresseerd bent, zoals de voetstappen van een tegenstander achter je. Met andere surround headsets heb ik de ervaring dat al deze geluiden wel redelijk klinken maar niet zo goed te onderscheiden zijn.
In games als Counterstrike: Global Offensive, waar stereo geluid erg goed is voor het lokaliseren van tegenstanders, heb je minder aan surround technologie. Naar mijn mening is het beter om hier gewoon stereo geluid te gebruiken omdat de game hier beter op berekend is.
HRTF (head-related transfer-functie)
De HRTF-technologie is indrukwekkend en leuk om te gebruiken. Echt praktisch is het echter niet. Tenzij je het zou combineren met bijvoorbeeld een VR-bril. Tijdens het gamen met een of twee monitoren beweeg je je hoofd amper/niet. Ik vind het een coole gimmick om aan vrienden te laten zien en horen maar erg praktisch vind ik het niet.
Microfoon
De microfoon is gevoelig voor ademgeluiden – dit komt waarschijnlijk door de afwezigheid van een pop filter (dat schuimrubberen dopje dat je veel op microfoons ziet). De noise cancellation functie werkt prima – op spraak na is het muisstil mist de mic goed gepositioneerd is. De kwaliteit van de microfoon is vergelijkbaar met die van andere headsets: het voldoet prima voor een avondje gamen, maar voor het inspreken van video’s kun je toch beter op zoek gaan naar een microfoon die daar speciaal voor bedoeld is.
Audioprofielen
De audioprofielen waren duidelijk in beschrijving en logisch voor game-scenario’s. In Counterstrike: Global Offensive heb ik bijvoorbeeld het ‘voetstappen’ profiel geselecteerd en dit maakte voetstappen van tegenstanders daadwerkelijk luider en meer herkenbaar.
Driver voor opmeten hoofd
Om de 3D ervaring te optimaliseren moet met behulp van de driver en een meetlint de hoofdomtrek worden ingevoerd. Dit moet in inches. Ten opzichte van de standaardinstellingen maakte dit niet heel erg veel verschil maar het was zeker merkbaar. Uiteraard heeft dit bij de aanschaf zeker zin om de Mobius te optimaliseren op de individuele gebruiker. De software is overigens gebruiksvriendelijk en eenvoudig te downloaden op de website van Audeze.
Bluetooth
Bluetooth werkt goed maar het beperkt de functionaliteit. 7.1 is niet beschikbaar en je bent afhankelijk van de accu van de headset. Sluit de headset altijd aan met usb als dit mogelijk is. Bluetooth is wel erg fijn bij audio gebruik onderweg. Je kunt de microfoon en al je kabels thuis laten en lekker van muziek genieten wanneer je bijvoorbeeld in de trein zit. De Mobius heeft geen noise cancelling. De oorkussens sluiten echter goed af waardoor dit geen groot probleem is.
Comfort
Het comfort van de headset is goed. Een enkel nadeel op dit gebied is dat de headset iets te hard klemt. Dit kan tijdens een lange gamesessie vervelend worden. Ik kan me voorstellen dat dit verbetert wanneer de headset wat meer gebruikt is en het materiaal soepeler is geworden.
Bediening
Op het eerste oog lijkt het een slechte design beslissing om alle knoppen op de linkerschelp te plaatsen. Het ziet er niet echt mooi uit maar het heeft een goede reden. Tijdens het gamen hoef je hierdoor namelijk nooit je hand van je muis af te halen als je een instelling wil veranderen. Dit kan het verschil tussen winnen en verliezen zijn in bijvoorbeeld first person shooters. Als je je muis met je linkerhand bedient is dit minder prettig. Dit komt echter zelden voor, linkshandigen gebruiken hun muis vaak alsnog met hun rechterhand.
Tot zover de bevindingen van mijn zoon Otis, hieronder volgen de bevindingen van Robert, die de meerkanaals- en 3D mogelijkheden verkend heeft:
Films kijken
Toen Emiel me vroeg om de Mobius eveneens te beluisteren en dan met name op surround-opnames, was ik gelijk enthousiast. Vorig jaar heb ik op de iEar show al kennis gemaakt met deze hoofdtelefoon. Ik was toen al behoorlijk onder de indruk.
Nu, een dik jaar later, heb ik dagenlang mogen genieten van deze prachtig vormgegeven en tevens zeer muzikale hoofdtelefoon. Ook al zijn de gebruikte materialen van plastic, het gebruikte plastic is van een zeer hoge kwaliteit. Het komt, mede door de bronskleurige accenten, behoorlijk premium op me over. De schelpen zijn mooi afgewerkt, misschien is de linkerschelp iets te druk met al die knopjes, de draaiwieltjes en het blauwe ledje, maar ze zitten prima. Ook met een bril op kun je ze de hele avond pijnloos op je oren laten drukken (bij gebrek aan een beter werkwoord). Wat ik ook letterlijk heb gedaan, drie avonden achter elkaar, want deze hoofdtelefoon nodigt uit tot lange luistersessies. De bassen zijn gelukkig niet boemerig, maar heel nauwkeurig en verfijnd, helemaal mijn ding.
3 D
Tijdens het eerste gebruik heb ik de Mobius op de 3,5 mm-uitgang van mijn laptop aangesloten. Dat was een rare gewaarwording, want in de stand ‘3D Auto’ (en ook in de stand ‘3D Manual’) bleef het geluidsbeeld naar een bepaald punt gericht, in dit geval mijn laptop. Tijdens het onbewust draaien van mijn hoofd draaide het geluidsbeeld niet mee, zoals met een normaal hoofdtelefoon wel zou zijn gebeurd. Het gekke was, dat ik onbewust opmerkte, dat mijn laptopspeakers wel heel erg lekker klonken. Totdat ik me vrij snel realiseerde dat het geluid uit de Mobius kwam. Vervolgens heb ik dit, met enige verbazing, tot twee keer toe gecheckt door de hoofdtelefoon af- en weer op te zetten.
USB-C
De bijgeleverde kabels zijn iets aan de korte kant, maar gelukkig is één ervan USB-C en dit maakt het mogelijk om gelijktijdig de accu op te laden en naar muziek te luisteren. Je laptop moet dit uiteraard wel ondersteunen. De Mobius doet het alleen als hij aan staat, zonder opgeladen accu kun je niet naar muziek luisteren. Het aanzetten duurt minstens vijf à zes tellen, dat had wel wat korter gemogen. Met een volle accu kun je ruim een avond luisteren, twee avonden op één lading is me niet gelukt. Misschien omdat de hoofdtelefoon actief is, hoor je een hele lichte ruis, maar het mag geen naam hebben. Met de stand op ‘3D Off’ wordt de ruis een paar dB minder.
App
De app heb ik gedownload voor gebruik op mijn Windows 10 laptop. Na installatie kun je de hoofdtelefoon instellen. Ik vind het een mooie app, hoewel hij volgens mij alleen interessant is voor gebruik tijdens games. Daarom ga ik hier niet dieper op in. Wat ik wel uitgebreid heb getest zijn 5.1 en 7.1-bestanden. Dit heb ik gedaan door de hoofdtelefoon met de bijgeleverde, analoge 3,5 mm naar 3,5 mm-kabel op een Denon AVR-6500H receiver aan te sluiten en ook door naar YouTube-filmpjes te kijken op de eerder genoemde laptop met USB-C aansluiting. Verwacht geen volledig meerkanaals geluid rondom je hoofd, maar eerder een opgerekt ruimtelijk effect. Leuk, maar niet zaligmakend.
De vele pluspunten en de weinige verbeterpunten maken de Mobius een top hoofdtelefoon voor gamers. En zo moet je hem ook plaatsen, het is geen doorsnee hoofdtelefoon, maar een erg geslaagd niche product.
Behalve gamen en films kijken kan de Mobius ook conventioneler gebruikt worden: genieten van je muziekcollectie.
Stereo muziek luisteren
Bluetooth
Daags na ontvangst van de Mobius heb ik ‘m meegenomen in de auto. Achterin heb ik er een uurtje lekker mee kunnen spelen. Het via bluetooth pairen met mijn DAP van Pioneer ging probleemloos: de headset is keurig zichtbaar in de lijst als “Audeze Mobius 3D BT”. Allereerst leek kwam het geluid alleen uit het linkerkanaal; de 3D-functie bleek ingeschakeld te zijn. Dit was snel opgelost door kort op de 3D-knop te drukken waarna een vrouwenstem “centered” zei. Dit gold ook voor de HRTF-functie; het is een aparte gewaarwording als het geluid in zijn geheel naar voren draait wanneer je uit het zijraam kijkt. het geluid is prima. Het is het beste te omschrijven als ruimtelijk en luchtig. De Mobius kan zich prima meten met hoofdtelefoons uit zijn prijsklasse, ook wanneer deze bedraad zijn.
Bedraad
Voor analoog gebruik op een DAP of op de set thuis is er een mini jack-kabel meegeleverd. Zowel op mijn DAP als op mijn voorversterker (Arcam C30) is het geluid erg mooi. Het stereobeeld is luchtig en ruim. Drumsolo’s hebben lekker veel punch en complexere stukken blijven gedetailleerd. Door de druk van de bastonen is goed merkbaar dat de Mobius een gesloten constructie heeft. Wanneer de 3D-functie ingeschakeld wordt bij een stereo opname klinkt het geluid ruimer en beslist niet kunstmatig, dit doet de Mobius echt goed. Dit is vooral merkbaar wanneer deze functie weer uitgeschakeld wordt: het geluid is dan echt wat “kleiner”.
Conclusie
De Mobius is een zeer veelzijdige hoofdtelefoon annex headset met een zeer mooi geluid dat echt indruk maakt. Zeker voor headset begrippen. De bouwkwaliteit is van een hoog niveau en de vormgeving is erg fraai. Dit is echt wat anders dan het doorgaans opzichtige uiterlijk dat veel headsets hebben. Mooi is dat hij voor zowel gamers, filmfanaten en muziekliefhebbers interessant is. De 3D techniek is geslaagd en zeker waardevol voor gamers en filmfanaten. De HRTF-functie is knap gedaan en zorgt voor een zeer realistische ervaring bij de juiste films en games. Samen met de zeer hoge geluidskwaliteit legt deze techniek de lat hoog voor de concurrentie. Voor mobiel gebruik zou noise cancelling nog een mooie toevoeging zijn en het pakket aan mogelijkheden helemaal allround maken. In de wandelgangen hebben we overigens gehoord dat Audeze bezig is met een model dat voorzien is van noise cancelling. Iedereen die een hoofdtelefoon zoekt waarmee je kan gamen, films kijken en ook nog van muziek kunt genieten, zou de Mobius eens uit moeten proberen. Voor een veelzijdig apparaat als dit, is de prijs, gemiddeld €375.-, heel redelijk.
No comments yet.
No one have left a comment for this post yet!