Hoera!
Of eigenlijk niet… dit is het eerste concert dat ik dit jaar bijwoon, en het jaar is al over de helft. Alles dankzij een rottig virus dat de mensheid teistert. De plaats delict is een openluchttheater in Soest met de toepasselijke naam Cabrio. De ontvangst bij het in een bosperceel gelegen openluchttheater is vriendelijk en professioneel. Nadat met inachtname van de gepaste afstand onze kaarten zijn gecontroleerd moeten we onze handen wassen bij een grote wasbak. Consumpties kunnen we alleen voor en na het concert bestellen en er zal geen pauze zijn. Deze consumpties kunnen alleen contactloos betaald worden bij het met doorzichtig zeil gebarricadeerde loket. Men wordt verzocht voor aanvang nog naar het toilet te gaan om onnodige verplaatsing van publiek en de vergezellende virussen tot een minimum te beperken. Gewapend met een zojuist aangeschafte fles wijn en plastic bekertjes lopen we naar het theater zelf waar we plaatsen aangewezen krijgen. We hebben een mooi plekje bijna in het midden van de als een amfitheater gegroepeerde houten bankjes. De harde bankjes zijn voorzien van groene strepen en de bedoeling is dat er steeds drie groene strepen tussen de bezoekers zichtbaar zijn. De afstand is minstens de bekende anderhalve meter en nog net klein genoeg om samen met een fles wijn te doen. Er is een maximum gesteld aan het aantal bezoekers: 200. Het moge duidelijk zijn dat Cabrio de Corona richtlijnen zeer serieus neemt.
Band
Teus Nobel is al jaren een toonaangevende trompettist in de Nederlandse jazzwereld. Ondertussen heeft Teus Nobel vier albums uitgebracht en concerten over de hele wereld gegeven. De albums Flow (2012), Legacy (2014) en Social Music (2016) werden zeer goed ontvangen. Direct na een masterstudie jazz die in 2018 cum laude werd afgerond nam Teus Nobel samen met zijn Liberty Group het album Journey Of Man op. De Liberty Group betstaat behalve uit trompettist Teus Nobel uit Alexander Popta (piano), Jeroen Vierdag (contrabas) en Tuur Moens (drums)
Concert
Het concert dat de heren gaven was van hoog niveau; heerlijke jazz met veel ruimte voor improvisatie en er werd flink gesoleerd. Jammer dat die irritante gewoonte die de jazz teistert weer de kop op stak: applaudisseren na een solo zodat je de overgang mist. Ik ben bang dat deze gewoonte moeilijker uit te roeien is dan Corona. Er werden hoofdzakelijk stukken gespeeld van het album Journey Of Man. Teus Nobel is zowel op trompet als flugelhorn virtuoos te noemen: dan weer gevoelig en bijna ijl, dan gaat het weer alle kanten op. Mooi is dat hij zijn band alle ruimte geeft en herhaaldelijk aan de kant gaat staan om de andere drie muzikanten alle aandacht te geven. Een stuk begint met een drumsolo waarbij drummer Tuur Moens zijn drumstel met blote handen bespeeld en zo de suggestie wekt dat hij zich uitleeft op een djembé. Naast dit mooie stuk met een aanloop in Afrikaanse sfeer was ook een vertolking van het stuk Actual Proof van Herbie Hancock bijzonder. Eigenlijk was alles bijzonder, het was een mooie jazztrip die ik regelmatig met de ogen dicht heb beluisterd. Heerlijk om weer eens naar een concert te kunnen! Het album Journey Of Man staat bij deze op het verlanglijstje. Naast dit album kan ik het album Legacy aanbevelen, tevens als enige Teus Nobel album ook op vinyl verschenen overigens.
Het was inderdaad fantastisch ! En leuk beschreven! Vooral het applaus
Ik kan niet wachten tot ik ook weer een concertje kan pakken. Mooi beschreven Emiel!